Monday 8 June 2015

QUANTUM MECHANICS: MASA DEPAN DAH WUJUD?





Apa maksudnya dalam quantum mechanics bila dikatakan kejadian sekarang bergantung kpd masa depan? Put it another way, macamana physicists boleh even come to this conclusion?

Macamni, you see, physicists basically terlibat dalam menerbitkan dan menyelesaikan partial differential equations (PDE). Dlm quantum mechanics, PDE yg paling basic ialah Schrödinger wave equation.

Dalam PDE, penyelesaian yg particular (apa ek dlm B. Malaysia, particular is khas kot) memerlukan satisfaction of boundary conditions dan initial conditions. Student2 sains dan kejuruteraan tahu ini.

Ok, boundary conditions adalah keadaan di sempadan atau di hujung domain dan ini merujuk kepada dimensi ruang x,y dan z. Selain itu, penyelesaian bergantung juga kpd klasikasi PDE (hyperbolic, elliptic atau parabolic) kerana ini akan menentukan samada maklumat di sempadan ini boleh "mengalir" ke hadapan sahaja atau "mengalir" ke belakang.

Contohnya macamni. Katalah kita tengok air yg mengalir disungai yang melalui satu bongkah batu. Jika air tu perlahan, kita boleh bayangkan ia mengelilingi batu tersebut sebelum terus mengalir ke depan. Tapi kalau lah air tu laju, akan ada "ombak" sebelum sampai ke batu tu dan ombak ini bergantung dgn sifat2 batu tu; bentuknya, kekerasan nya batu itu.

So dalam konteks kita, batu itu adalah keadaan sempadan (boundary condition) dan bergantung kpd jenis aliran (elliptic, parabolic,hyperbolic), ada keadaannya bila aliran, sebelum sampai ke batu, tak dipengaruhi oleh batu itu tapi ada juga bila sebelum ia sampai ke batu tu pun, ia telah siap dipengaruhi oleh batu tu (ada ombak).

Untuk dimensi masa (time), keadaan sempadan begini pun ada juga, tapi secara amnya ia dipanggil initial conditions (keadaan di waktu mula) kerana asalnya, scientist fikir hanya masa mula (initial time/history) sahaja yang akan mempengaruhi masa akan datang (future). Itu dulu sebelum ada quantum mechanics.

Tapi banyak permerhatian2 fizikal pelik yg ditemui skrg hanya boleh diberikan penyelesaian matematikya jika keadaan sempadan masa hadapan (future) ditentukan juga (specified).

Analogi dgn sungai kita tadi, aliran air sungai itu adalah aliran kehidupan kita, aliran kehidupan alam semesta dan khasnya, aliran kehidupan particle2 (yg walaupun kecil, mereka2lah yg make up badan kita dan entiti2 yg lain).

Dalam quantum mechanics, aliran kehidupan kita sekarang ini "telah pun ber ombak" walaupun kita belum sampai lagi di "bongkah batu" masa depan kita.

Dan ombak ini tidak akan terjadi jika "batu" itu tiada wujud lagi. Tapi since ombak itu telah pun terjadi (remember, kan aku cakap tadi banyak eksperimen2 dilakukan telah mencerap "ombak" ini), "batu" itu telah wujud.

Kata lain nya, teori quantum mechanics mencadangkan masa akan datang (future) telah pun wujud. In fact, masa lepas, sekarang, dan akan datang, wujud serentak.

Fascinating kan?

*org lain dah terlalu2 jauh sgt ilmunya diwaktu kita hanya sibuk TAK bersetuju antara kita.

No comments: