Friday, 11 November 2011

PPSMI: MY LAST RESPONSE

I know from the beginning that I would be fighting a losing battle when it comes to PPSMI. This is because, PPSMI in the first place, was an ingenious idea; radical and unconventional in nature, therefore do not suit  a 'stagnant' or 'play-it-safe' society like ours. Risk-taking is still an alien concept to us; all there is, are just the countless rhetoric. I believe, not many of us can appreciate, to the highest degree, Mark Zuckerberg's utterence:

"The biggest risk is not taking any risk… In a world that is changing really quickly, the only strategy that is guaranteed to fail is not taking risks." - Mark Zuckerberg

As an ingenious idea, originated from the best Malay's brain, PPSMI is not meant for a smooth ride, it demands determination and sacrifice for it should be perceived as 'the strategy' or as the 'special ingredient' of our success. It should be the answer to the question, "As others are also moving, in fact at much faster speed, what is the extra-special thing that we have which allows us the possibility to overtake?", which the answer is supposed to be, "Luckily, we have resorted to PPSMI at time others had not think of it". This aforementioned statement of mine should be read in parallel with the following Einstein's words for better understanding:

"Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results." - Albert Einstein

What we have is actually a different levels of concern. Mine is higher and my 'opponent''s is lower. In my opinion, the latter is rooted from over-optimism. One of the great danger of over-optimism is that it can lead us into the state of denial. As an analogy, celebrating our winning at Geneva Exhibition as great scientific achievement would make the success of the People Republic of China in building their own space station (after been rejected by the ISS program) looks like a mediocre work. For an over-optimistic society, if 'time permits', they think they can build it too.

When I said contemporary learning requires learners to read 'English' books of thousand pages on their own, my 'opponents' simply replied "So, what we need is our professors to produce such a book but in Bahasa Malaysia". Due to over-optimism towards their professors, my 'opponents' fail to appreciate the fact that our professors are not really that capable of producing such books. Below is my major reference on finite element, a book written by KJ Bathe, an MIT professor published in 1996.
Despite its 15 years of age, I dare to say, no one in Malaysia understand completely this book including me; to produce one is therefore beyond any 'right' Malaysian mind. Since nobody in Malaysia can produce such a book neither in Bahasa Malaysia nor in English, at least not in the next 10 years to come, what must we expect of our learners to do? Keep reading lecturer's notes? And the irony is, our next ten years is the year 2020. Over-optimism makes us to be contradictory, you see. We want to be advanced but we want to do it slow and steady. In this era, 'advanced' and 'slow and steady' contradict each other most of the time (I said most of the time not all the time).

All right, by now you might be asking whether I can show some proofs or hints on what reading these kind of books can do for us. Below is the video of a computer program which has been written fully and 100% by my master's student, Mr Erwan Hafizi Kasiman who's is now a tutor at the faculty. It is not some use of existing software like Fluent, Comsol or Abaqus but a pure source coding from scratch of the mathematical equations including the interface. To watch, just click PLAY and please wait for a few second for the flow disturbance to become obvious



What the above video shows is the unsteady incompressible flow, either of fluids or of gases, known as Karman's Vortex which development requires the discretization of the following Navier-Stoke's Equation. And to do this, Mr Erwan has been required to read the same Bathe's book which success are due to, of course hard work but also due to the luxury of having me 'besides' him to explain every words. But we are not living in a quantum mechanics world where I can be at different places at one time, aren't we?. So we need more teachers like me, which are self-taught. Believe me, if a hundred of our countrymen has this kind of knowledge, then we can build our own 'space station'. Below is the aforementioned Navier-Stoke equations for your viewing.
If you ask, can any other Malaysian do this?, as far as I know, NO, and I have been in the business for quite sometime now (please read about my publication, HERE and HERE). Another proof for my claim would be the ERCAD software which I have developed with my post-graduates students. I have posted about this previously so to read just click HERE. This software is equivalent to the foreign software which the latter all cost more than RM 50,000 but since ERCAD is 100 per cent developed by us, we able to dictate the price to the lowest of RM100 for Malaysian students. You see, if we really have the knowledge, we can no longer be the 'user' and the 'buyer' anymore in fact we can start selling our 'products'. We can be the 'real deal'.  And all that we need is to take some risk. For your information, more than 130 units of ERCAD have been sold since it was launched a couple of months back, and if these were foreign products, if would have cost our country 130 x RM 50,000 = RM 6.5 million. So we have saved about that much in two months time. Oh, why can't you see?

Having said all these, I therefore, do not want to write any further about the issue because I believe I had written enough in this blog (9 entries to be exact). What I have been trying to say is all down to this:
1. We need our newer society to be self-taught.
2. Why self-taught? Because one, this is the way of the new world and two, our older society are no longer able to teach us, but please, do not blame our older society for they have served their intended purposes brilliantly, that is to survive us the newer society
3. To be self-taught, the newer society must read by themselves the 'English' books of thousand pages, and they must read it 'quick'.

So, this is about it and I do not want to talk about it anymore. But, one thing that amused me during this endeavor is the childish behavior of some people I personally know, not from this blog but in FB (I am glad that those in this blog have responded in most intellectual manner). Such childish responses only mean two things: 1) either they do not understand my writing due to their intellectual limits or 2) they have personal issues against me or both. Whichever the case, this behavior is an immediate proof of how many of us have been bred with shallow minded and prejudice; they are the sole cause for our social instability. To these people, the following phrase of Einstein would make no difference:

"Great spirits have always found violent opposition from mediocrities. The latter cannot understand it when a man does not thoughtlessly submit to hereditary prejudices but honestly and courageously uses his intelligence." - Albert Einstein

They fail to accept the facts that there are still existed people who are really sincere in their endeavor and a 'weird' idea or opinion should not be an excuse for them to reduce the quality of such a sincerity. Neither the following phrase of Allama Dr Muhammad Iqbal which I extracted from his book, The Reconstruction of Religious Thought in Islam matters to them:

"..if he ceases to feel the inward push of advancing life, then the spirit within him hardens into stone and he is reduced to the level of dead matter. But his life and the onward march of his spirit depend on the establishment of connections with the reality that confronts him" - Muhammad Iqbal

And before I leave, I like to share with the general readers a beautiful poem which I found at the last page of Muhammad Iqbal's book. Initially I thought it was his as he was also a great Muslim poet but it turned out to be written by an unknown author. I googled it up in the internet and found some information which I am not going to tell considering some of us are still not really that open minded. So just read it and enjoy.


When I was young and free,
and my imagination had no limits ,
I dreamed of changing the world.
As I grew older and wiser,
I discovered the world would not change,
so I shortened my sights somewhat
and decided to change only my country.
But it too, seemed immovable.
As I grew into my twilight years,
in one last desperate attempt,
I settled for changing only my family,
those closest to me; but alas 
they would have none of it,
And now as I lie on my death bed,
I suddenly realize: 
If only I had change myself first,
then by example I would have changed my family.
From their inspiration and encouragement,
I would then have been able to better my country and,
who knows, I may have even changed the world.
 
Wallahhualam

24 comments:

Our Life is Different said...

saya kena jujur.

mulanya saya tidak menyokong PPSMI. tapi bila saya baca tulisan saudara (kena berterima kasih dekat Dr Ben sebab saya ikut blog dia, krenmaut) baur saya faham kenapa ianya amat penting.

MALANGNYA di Malaysia, kita memahaminya berlainan. kita diajar, UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN ENGLISH kita kena buat math and science dalam Bahasa Inggeris.

Rupanya tidak! untuk KEEP IT UP WITH THE NEW ERA THAT IS RAPIDLY CHANGING, we need to do PPSMI.

SAYA cadangkan apa yg saudara tulis ini dipaparkan atau di hantar ke suratkhabar kerana ini bidang saudara dan saudara LAYAK untuk memperkatakannya.

kalau saudara berjaya mengubah saya, saya yakin saudara boleh mengubah ramai orang kerana gaya saudara tulis dan apa yg disampaikan akan membuat orang sekurang kurangya BERFIKIR.

Airilsametok said...

Our Life is Different: Persons like you always give me the strength when I need it. Thanks.

frostbyte13 said...
This comment has been removed by the author.
frostbyte13 said...

Dr Airil, I will dare say it. You inspire me ! Your writings are so enigmatic and yet, hard-hitting truth to the problems we are facing with society as of today. Not only that, your writing depicts the vary argument I have posted against heinous racists that insists the Malays are liars, lazy and have low IQ. No offence intended, but this is what I have grown up with listening to such atrocity. I know from a clear conscious, that every race in Malaysia has been accountable for the bad stereotypes we project in ourselves, and the ones we mock in our fellow countrymen. I am starting to grow tired of such extremism from all sides especially when it starts to become political. In the end, I have vouched for that THERE ARE EDUCATED AND INTELLECTUAL MALAY INDIVIDUALS in Malaysia. Your character is the embodiment of that statement and I am proud that I have been right fighting against the prejudice of the average Malay :) My confidence and hope is that I will meet others who are like you, but from other races as well.

Moreover, you have further reiterated my stance that the PPSMI is THE ONLY WAY for Malaysia to move forward and to even have a shot at catching up with the train of progress. Ignore the mediocrities coming from the hypocrites who want to live in the shadows of our global 'giants' ! Only the risk-takers will inherit the world's recognition and all of the bounties that follow ! Be it in Science and Maths, or in fields of Politics, Economics and Arts !

My only hope is that such ingenious written work like this would only be freely displayed to the likes of our politically-ignorant youths to clearly remind them what they will miss out if they take the PPSMI on face value and would rather spend their time patronizing the 'politics' of Hollywood and other main-stream media countries. That it's just another policy to improve English and it will not effect them. Your writings convince me that what will be achieved by our brighter kin (if PPSMI was allowed) could be a blessing to the rest of our countrymen, if the purpose of PPSMI is not misinterpret (again) and we have people like you to educate real patriotism in our youths. I only hope I could equal such feats of yours and silent others whose only dream is to contribute back to the country.

My only disappointment is the nastiness of people who resent your aims to provide a competitive edge for our youths (the future laborers) I pray that God willing, these nastiness won't go unpunished by His judgement and that your work of blood, sweat and tears will bear fruit one day.

My final words is that I hope that all Malaysians, regardless of race, can look up to people like you as symbols of hope, that we can progress.

God bless you, Dr.

Sincerely,

Andrew Chin

Generation Y, 18 years old
Local college bum
Lots to learn ;)

Anonymous said...

Dr,

Mark Zuckerberg meengambil risiko dan dia tanggung sendiri. Itu hal peribadi. PPSMI dibuat dengan risikonya beberapa juta pelajar.

Kalau buat business pun sebelum produk dikeluarkan buat kajian, market study, prototype, contoh dan sebagainya. Bukan hentam keromo. PPSMI apa buat semua itu. Tun M mendapat wahyu lalu dibuat dalam masa enam bulan. Apa ada soft landing, extra soft landing ketika itu.

Kesimpulannya, jangan pukul rata bila memetik sesuatu ungkapan. Kaji situasinya.....wakakaka

Airilsametok said...

frostbyte13: keep learning, the world is waiting for you

Airilsametok said...

Our Life is Different : Lagi satu, lupa nak cakap..Yup, we should thank Dr Ben's blog for the traffic it brought into my blog. Blog die mmg famous..respect

yati comel said...

Totally agree with u...Taking Risk is the only way to move forward..Nabi Muhammad SAW pun tempuh risiko..kenapa kita tidak? Step by step..next baby step is to able to read and understand english...and then to able to write in english.. saya tak pandai tulis atau bertutur dgn lancar..tp sekurang2nya berazam utk berubah...tq Dr. Airil

Airilsametok said...

Yati Comel: Thank you very much. Esok Adam ngn Qaseh tau le ayoh len nye ngajor deme..haha

Anonymous said...

Assalam,
saya tidak kata ianya betul atau tak..tidak ada yg salah dan betul tentang isu ini..cumanya,pada pandangan saya,isu yg lebih besar di sini adalah sejauh mana kita memahami kaitan antara masalah bahasa dan masalah budaya.PPSMI mungkin baik utk kemajuan negara dr sudut sains nya,tetapi dr sudut sosio budaya nya saya kurang pasti ia akan memberi impak yg baik..takut2 anak2 kita ini bukan hanya sekadar 'memakai' bahasa inggeris di dalam kehidupan,tetapi 'memakai' budayanya sekali.bukannya tidak ada negara maju lain yg tidak memakai bahasa inggeris di dalam pembelajaran mereka yg kt boleh jd kan contoh.'penting' dan 'baik' adalah 2 perkara yg berbeza.bagi saya,'penting' utk kita perkukuhkan bahasa dan jati diri kita,'baik' jika kita dpt menguasai bukan setakat hanya bahasa inggeris,tetapi juga bahasa lain di dunia ini.tidak semua org yg memahami bahasa inggeris dan mempunyai jati diri yg tinggi seperti Dr.kebanyakannya telah hanyut di bawa arus 'just to keep it up with the new era that is rapidly changing'.Salute to you Dr!

njah50 said...

Dr,
Dari darjah 1 hingga 5 saya bersekolah di sekolah bahasa penghantarnya Bahasa Melayu. Selepas darjah 5 saya mengikuti pelajaran dan pembelajaran bahsa penghantarnya Bahasa Inggeris. Saya kekal menjadi seorang Melayu yang bertutur dalam bahasa saya sendiri, dalam masa yang sama saya memahami Bahasa Inggeris dan boleh bertutur dan menulis dalam Bahasa Inggeris. Kepentingan memahami Bahasa Inggeris tidak boleh dinafikan kepentingannya. Orang yang ego sahaja yang menafikan kepentingan Bahasa ini oleh kerana untuk mendapakan political milage. PPSMI telah dijadikan mangsa oleh sesetengah pihak. PPSMI bukan bertujuan untuk sesorang itu menguasai Bahasa Inggeris, tapi pada saya ia lebih untuk menguasai term-term yang perlu diketahui.PPSMI baru nak 'merangkak' telah dinafikan kepentingan. Perbelanjaan yang banyak telah dikeluarkan untuk tujuan ini, dan saya yakin lambat laun anak-anak kita akan berterima kasih dengan kerajaan yang menjadikan mereka masyarakat yang berpengetahuan dalam bidang yang luas.Give our children the chance

az said...

Dr.

Saya setuju dengan pendapat doktor tetapi sebenar-benarnya permasalahan ini terjadi bukan hanya kerana bahasa pengantar tetapi pelbagai perkara seperti tiada ujian amali sains (telah ditamatkan - tidak faham mengapa),mengajar subjek sains menggunakan buku dan latihan, sepatutnya menggunakan eksperimen dan makmal dan juga pelajar tidak diwajibkan membuat sebuah projek sains.

Pelik tetapi kesemua pelajar diajar bagaimana untuk menjawab soalan peperiksaan tanpa memikirkan konsep sains itu sendiri.

Anonymous said...

salam dr,
ada seorang bapa menceritakan betapa terkejutnya dia apabila anaknya berbual dengan doktor dalam bahasa inggeris menggunakan terma sains. katanya,ppsmi telah menukar anaknya yang berada di kampung untuk maju.
golongan yang menentang ni, buat kajian macam mana tah. malu dengan upsi, tak mampu untuk melahirkan guru ppsmi yang berwibawa untuk meneruskan ppsmi. mereka la penentang kuat.
saya guru yang menyokong ppsmi ini. tak pernah pun dapat elaun mengajar ppsmi ni. tapi ppsmi kalau diteruskan, mungkin dapat menjadikan saya lebih yakin dengan bi saya.

Anonymous said...

Sadly Dr. the battle's very tough. You said it yourself

"1) either they do not understand my writing due to their intellectual limits or
2) they have personal issues against me or both"

Hope that your point would be read though.

Anonymous said...

Samsung galaxy S2 telah mencatatkan jualan terlaris mengalahkan Iphone sepjg tahun ini. tu belum masuk industri automobil lg. Rasanya org Korea takde lak mengagung2kan bahasa Inggeris ni tp boleh gak maju..kalau tak boleh berbahasa inggeris tak semestinya tak pandai,tak semestinya tak boleh maju..mungkin kt tak sedar negara kita telah mengalami penjajahan tahap kedua. Saya pasti Dr juga mempelajari subjek2 sains dan matematik di dalam bahasa malaysia tetapi ianya tidak menghalang DR utk menghasilkan formula2 yg menakjubkan. Siapakah yg ego dan 'in denial' ? 'org lain' atau 'diri kita' sendiri?

Airilsametok said...

Anonymous 10:15 :
1) Berkenaan isu Korea, saya telah menulis tentangnya di dalam entri PPSMI: ALAHAI BANGSA MELAYU AKU NI. Berikut adalah petikan dari entri tersebut

"Di waktu manusia seluruh dunia belum 'berhubung' lagi, kita mmg boleh untuk 'belajar' bersendirian. Kalau nak establish apa-apa pun, diwaktu 80an ini lah our last chance. Dan ini lah yang telah disambar oleh KOREA, negara terakhir pada pendapat aku yg berjaya membangun dengan 'sendiri'. Istilah 'sendiri' ni pun jgn lah dibaca secara literally, in fact, kalau nak dibincangkan istilah ini sahaja perlu satu entri khas untuknya."

Untuk memaca lebih lanjut sila perki ke alamat http://airilsametok.blogspot.com/2011/11/bangsa-melayu-aku-ni.html

2) Berkenaan pernyataan bahawa saya juga mempelajari subjek-subjek ini dalam Bahasa Malaysia, soalan yang sama telah ditanya oleh Dr. Ben. Sila rujuk bahagian komen di bawah entri PPSMI: ALAHAI BANGSA MELAYU AKU NI tersebut.

Anonymous said...

saya tak kata saya tak setuju dgn Dr..Dr mula memahami sepenuhnya bahasa inggeris tu setelah usia Dr seiring dgn kematangan dan ianya pasti menambahkan lagi kefahaman Dr dalam scs n maths. Di usia Dr yg matang itu saya pasti dgn memahirkan diri berbahasa inggeris pastinya tidak akan mengubah prinsip dan jati diri Dr berbanding anak2 yg baru nak kenal dunia. Ditakuti dgn penekanan yg menyeluruh terhadap penggunaan bahasa inggeris ini menyebabkan anak2 kt terlupa asal usul dan jati diri mereka. Dr dan saya serta rakan2 lain yg mungkin seusia membesar dalam suasana dan situasi berbeza dgn zaman sekarang..Melayu mengajar bangsanya merendah diri,bukan rendah hati..'merata dulang paku serpih'( Dr kena habiskan perbahasa ni sepatutnya ),mengata org kita yg lebih.Dalam peribahasa ini,maksud 'mengata org' adalah suatu perlakuan yg tak elok berbeza dgn mengkritik. 'Mengkritik' memberi maksud yg membina tapi 'mengata'memberi maksud yg menjatuhkan..kena faham dulu perbezaan ni. bukan tujuan nya utk membuat anak bangsa kt 'prejudis' spt yg dikata. 'Ikut resam padi,lagi tunduk lagi berisi' pula mengajar anak kita supaya lebih merendah diri walaupun ilmu setinggi langit sekali pun(bukan rendah hati spt yg saya jelaskan td) supaya lebih mudah utk kita menerima teguran tak kisahlah dari sesiapa pun dan mengelakkan sifat bongkak dalam diri..tidakkah itu satu nilai yg murni? Pada saya,memang perlu kita memahami bahasa inggeris bagi memudahkan pemahaman scs dan matematik, persoalannya, mampukah kita memastikan anak2 kt mendalami dan kenal bahasa dan budaya sendiri terlebih dahulu dan di dalam masa yg sama menguasai bahasa lain(dlm konteks ni bahasa inggeris la)? Untuk apa org cina dan india mempertahankan SRJK? kerana mereka mahukan anak2 mereka tidak lupa bahasa ibunda mereka dan jati diri mereka..mengapa tidak kita? Cadangan saya, mungkin bahasa inggeris di dalam sains dan matematik ini harus digunakan secara berperingkat mengikut 'level' pembelajaran..contohnya, mungkin hanya 'terms2'/istilah sahaja yg digunakan didlm bahasa inggeris di peringkat sekolah..tidak perlu lah sampai dijadikan bahasa pengantar. Dan penggunaan bahasa inggeris mungkin boleh digunakan dgn lebih menyeluruh di peringkat yg lebih tinggi..dalam bidang muzik contohnya, hanya istilah2nya sahaja yg dikekalkan di dalam bahasa Itali, satu dunia mengenali istilah yg sama walaupun pengajarannya di dlm bahasa yg berlainan mengikut negara masing2. seperti Dr, saya juga tidak mahu melihat bangsa saya mundur dan lupa diri..wallahualam bissawap.

Airilsametok said...

Anonymous 19:19: Saya boleh bersetuju dengan cadangan tuan/puan

"..contohnya, mungkin hanya 'terms2'/istilah sahaja yg digunakan didlm bahasa inggeris di peringkat sekolah..".

Mungkin sesuatu yang boleh dibawa diketengahkan kerana saya juga pernah menyuarakan perkara yang sama.

Tapi bolehkah tuan/puan turut bersetuju dengan saya apabila saya katakan, cadangan tuan/puan itu sendiri bermaksud PPSMI perlukan pembaikan, bukannya pemansuhan.

Berilah peluang kepada PPSMI untuk membuktikan hasilnya. Untuk pengetahuan produk pertama PPSMI baru ditahun 3 di universiti. Bermakna mereka belum lagi menjadi graduan maka kita masih belum lagi dapat melihat hasil sebenar PPSMI. Tapi setakat ini, saya yang sedang mengajar produk PPSMI yang pertama ini mengakui terdapat kelainan yg positif berbanding batch2 terdahulu. Oleh itu, apa yang saya rasa patut dilakukan adalah pembaikan sistem PPSMI itu dan bukan dimansuhkan setelah 8 tahun 'pengorbanan' yang telah kita diberikan. Dan ini telah saya nyatakan dua tahun yang lepas di dalam entry 2009 yang petikannya adalah seperti berikut:

"Of course we are having some problems with PPSMI, problems that we just got to solve but to abandon PPSMI after six years of implementation; it still a foolish thing to do."

Dan berkaitan dengan bahasa mempengaruhi jati diri anak bangsa, saya rasa argumen ini mungkin agak tidak relevan.

1) tuan/puan berhujah seumpama sekolah2 kita bermediumkan bahasa inggeris 100%. Tidak, hanya science dan math sahaja.

2) mmg benar SRJKC dan SRJKI insist utk bahasa ibunda menjadi pengantar, tapi utk sains dan math, banyak sekolah2 ini juga masih insist on BI. Jadi mengapa kita tidak lakukan perkara yang sama? Iaitu masih bermediumkan bahasa malaysia untuk semua perkara kecuali science dn maths

3) dewasa ini terlalu banyak bacaan berkenaan jati diri terutama jati diri seorang muslim yang dikeluarkan oleh pemikir2 Islam sedunia. tetapi buku2 ini ditulis dalam bahasa inggeris kerana ramai pemikir ini mmg menulis dalam bahasa inggeris. Sbg contoh, bacaan2 saya adalah karangan syed hossein nasr, allama muhammad iqbal, yusuf al-qardhawi, Dr Ismail Raji Al-Faruqi, Zakir Naik hatta terjemahan tulisan Imam Al-ghazali dan Ibn Taymiyya dalam bahasa INggeris. Mmg lah ada sebahagiannya diterjemah dalam bahasa melayu tetapi ia tidak meng'halal'kan dakwaan tuan/puan bahawa jika berbahasa inggeris, anak2 kita mudah hanyut. Sebaliknya, dengan bagus berbahasa inggeris, mereka boleh meluaskan lagi bacaan2 jati diri dan 'agama' mereka dengan buku2 terbaru yang jauh lebih banyak dari yang diterjemahkan dalam bahasa malaysia dan yang mungkin lebih authoritative.

Hanyut atau tidak anak2 kita, walaupun bahasa mungkin memainkan peranan tetapi peranan utamanya adalah didikan kita dan juga masyarakat itu sendiri.

Amat benar bila tuan/puan berkata...wallahhualam bissawap.

Anonymous said...

Assalam Dr,
Nampaknya makin rancak sembang2 kita ni..hehe. baiklah, saya memang sgt bersetuju dgn kenyataan Dr bahawa PPSMI perlukan pembaikan. Saya rasa,bukan saya sahaja yg bersetuju malah kementerian pendidikan dan kerajaan juga sgt bersetuju dgn Dr. Sbb itulah tujuannya MBMMBI diperkenalkan bg menggantikan PPSMI. Mungkin Dr tak sedar atau tersalah sangka. Pertamanya PPSMI dimansuhkan tak beerti kita mansuhkan terus penggunaan dan pengajaran bahasa inggeris malah dgn adanya MBMMBI, ianya akan menjadikan pembelajaran terhadap bahasa inggeris lebih fokus dan dlm masa yg sama kita tetap memartabatkan bahasa melayu itu sendiri. MBMMBI akan menjadikan pemahaman anak2 kita terhadap bahasa inggeris lebih mantap dan menyeluruh tanpa mengenepikan kedudukan bahasa melayu sbg bahasa utama. Dr ada menyatakan bahawa dlm bidang agama pun byk buku2 rujukannya ditulis di dalm bahasa inggeris. Saya rasa bukan dlm bidang agama sahaja, dlm kebanyakkan bidang lain pun byk buku2 ditulis dlm bahasa inggeris. Kalau PPSMI diteruskan juga, akan ada pula pakar2 dlm bidang lain akan mencadangkan bahasa inggeris ini dijadikan pengantar utk subjek lain jgk. Sbb, buku rujukannya jgk kebanyakkannya di dlm bahasa inggeris. Dr tak patut 'bias' terhadap bidang sains sahaja. bidang lain pun byk juga menyumbang terhadap kemajuan negara..akhirnya, semua subjek pun akan bertukar bahasa pengantarnya ke bahasa inggeris. Yang tinggal hanyalah subjek bahasa melayu jela. Jadi, dari hanya subjek sains dan matematik, dah jd 90% bahasa pengantar di sekolah adalah bahasa inggeris..pada ketika itu, rasanya di manakah martabat bahasa melayu? akan jadilah dimana bila bg ucapan kat mana2 majlis atau anugerah,"im sorry, my BM is not really good", padahal anugerahnya adalah utk org tempatan, dihadiri oleh org tempatan..yg berucap tu pun org melayu..skrg pun dah jd mcm tu..dah la pakaian pun dah tak mcm org melayu dah. pada masa tu, penggunaan bahasa inggeris ni akan melenyapkan budaya melayu itu sendiri. mungkin anak2 dah mula panggil ayahnya dgn nama saja, ckp pun 'straight to the point' je.tidak ada berlapik lagi. Barulah 'cool','sporting' dan 'urban' katanya. Pada masa itulah juga 'argumen' saya terhadap bahasa inggeris mempengaruhi budaya kita akan jadi relevan. Persoalan saya berkenaan mampukah kita mendidik anak kita supaya mempunyai jati diri yg kuat masih belum terjawab. Ditambah pula dgn faktor mentaliti kita yg menganggap bahasa inggeris itu adalah 'brilliant' mengalahkan bahasa kebangsaan, lg la susah utk kita semaikan semangat patriotisme dikalangan anak2 kt nnt. Jadi, dgn adanya MBMMBI ini, kita dpt mengubah kembali mentaliti kita dan anak2 kita supaya memartabatkan bahasa dan budaya kita tetapi dlm masa yg sama memantapkan pembelajaran bahasa inggeris. Kan dah ada subjek bahasa inggeris di sekolah, belajar la betul2 supaya faham. silibus pengajaran bahasa inggeris tu yg patut diubah supaya ianya boleh dhubungkaitkan dgn subjek2 lain di sekolah..Barulah matlamat utk lebih maju boleh di 'channel' kan ke atas landasan dan perlaksanaan yg betul. Bila 'channel' dah betul, akan lahir pakar2 yg bukan hanya tinggi ilmunya, malah tinggi jati diri dan sahsiahnya. Saya rasa makin seronok pulak bersembang dgn Dr ni, walaupun pendapat kita sedikit berbeza, insyaallah di hujung sembang2 ni pasti ada sesuatu yg bermanfaat utk kita sama2 renungkan..dan selamat beramal! hehehe..Wallahualam Bissawap.

Airilsametok said...

Anon 7:59 : seperti Tun Mahathir, saya pun dah penat nak cakap berulang ulang kali yg ppsmi bukan utk tingkatkan kemahiran bahasa Inggeris. Ia utk cepatkan penguasaan sains dan matematik. Mbmmbi pula utk meningkatkan penguasaan bahasa. So ppsmi dn mbmmbi mempunyai falsafah yang tidak sama. Dan sebenarnya, tak mungkin dapat saya yakinkan masyarakat betapa ini amat kritikal kerana masyarakat takkan tahu betapa kita, jauh, jauh, jauh, jauh, jauh, jauh, sangat, tertinggalnya dalam matematik dan sains. Selagi tidak dapat pemahaman ini, selagi itu axiom kita tidak sama dan mmg disiplin dlm berhujah, jgn berhujah pada axiom yang berlainan kerana ia tidak akan membawa apa apa kebaikan. Wasalam.

Anonymous said...

hehe..memangla MBMMBI ni nak meningkatkan pemahaman bahasa dan tujuannya supaya lebih cepat pemahaman sains dan matematik jugakla. Bahkan bukan setakat sains dan matematik sahaja, malah bidang2 lain (spt sukan,seni halus,animasi dan lain2 lagi) tanpa kita mengenepikan bahasa malaysia..itu sahaja..jgnla 'bias' sgt Doc. Apa2 pun, sebelum saya mengundurkan diri, ingin saya memanjatkan kemaafan sekiranya terdapat salah dan kata kerana sesungguhnya tidak terniat di hati ini utk bermusuhan dan mungkin saya telah mencuri masa Dr yg amat berharga..Juga saya berasa sangat berbesar hati kerana dpt berbual sembang dgn insan berilmu spt Dr. Harapan saya agar Dr terus berjuang dan menghasilkan lebih ramai insan yg 'brilliant' di masa akan datang. Apa2 pun tahniah kpd skuad 'Harimau Muda' kerana telah meletakkan nama Malaysia di persada antara bangsa! Wassalamualaikum,warahmatullahi,wabarakatuh.

Anonymous said...

Dr,

saya dah tulis pasal isu ni lepas demo ppsmi dulu.

http://gapodio.blogspot.com/2009/03/ppsmiapa-sebenarnya.html


-gapodio-

MamaFarhan said...

Dr,

Kagum membaca entri ini.. thanks to Dr Norhisham yang post entri ini dekat wall Fb.

azila.

Anonymous said...

doc, beberapa buah mrsm dah ada buat intake gcse o-level start dari form 1 sejak satu/dua tahun lepas selepas ppsmi di abolished. anak saudara saya dapat masuk mrsm tapah. bording schools kementerian pendidikan patut adakan jugak program serupa.