Thursday 23 April 2015

NEGARA KAYA BARU KITA HIDUP SENANG!!


Tadi aku cakap dalam kelas, kita cuma akan hidup senang kalau negara kita kaya TAPI negara kita cuma akan kaya bila kita, the people, mula "jual barang" ke luar negara dan bawak masuk duit orang negara luar ke dalam negara kita. Ini basic equilibrium.

Aku bagi analogi. Katalah diorang (student2 aku) bukak company construction dan develop housing kat Perak. Yes diorang boleh kaya bila jual rumah2 tu tapi dari perspektif negara, negara masih tak kaya sebab diorang cuma ambil duit orang Perak bila jual rumah tu pada orang Perak; diorang cuma ambil duit rakyat Malaysia basically. Yes, they gain some but others are losing some.

In fact, negara makin miskin sebab waktu diorang construct housing tu, duit mengalir ke luar negara bila diorang beli crane dari German, excavator dari USA dan seterusnya.

So aku stress out pentingnya ilmu. Dengan berilmu sajalah baru kita boleh buat sendiri benda yang bagus sehingga orang luar negara sanggup beli dan bila ini berlaku, barulah duit negara kita bertambah dan kita dapat hidup senang.

Tapi kenapa sekarang kita masih survive sedangkan kita tak "jual" pun barang ke luar negara?

1. Yes survived tapi tak la senang. Kalau senang takda lah orang kita keluh kesah sana sini.

2. Kita survived sebab we are lucky Allah anugerahkan minyak pada negara kita. Tapi untuk survive boleh lah, untuk sustain tak boleh. Sustainable economy cuma bila kita tak bergantung kepada benda yang kita tak boleh control.

3. Lagipun what kind of people are we kalau kita tak makan rezeki yang kita buat dengan tangan sendiri? Aku cerita kat diorang tentang Nabi Sulaiman yang kaya sesangat tapi cuma makan rezeki dari jualan bakul yang dia anyam sendiri.

Aku harap diorang faham.

No comments: