Wednesday 16 April 2014

RESEARCH DI MALAYSIA DALAM DELUSION



Aku mula sedar orang Malaysia dalam delusion bila berilmu waktu aku buat Master. Peringkat awal buat research tu, aku ingat research adalah aktiviti cuba-jaya dan teka-teka.

Waktu tu pada aku, kalau nak buat research yang baru, senang saja, kalau nak tau effect element A tambah element A lepas tu buat makmal testing atau guna software untuk model. Lepas tu plot results banding dengan results orang lain. Simple.

Tapi bila aku teruskan baca buku dan journal dari semasa ke semasa, aku perasan satu perkara iaitu, benda yang aku faham adalah berdasarkan satu benda lain yang aku tak faham. Maksudnya macam ni.

Waktu aku buat research Master, research aku tu design mode. So senang pada aku nak faham dan guna table2 dan formula2 yang ada dalam buku tapi bila aku nak tahu macamana table2 dan formula tu dibuat, aku dah mula tak faham sedangkan chapter yang menerangkan perkara itu ada dalam buku tu jugak.

Contoh, katakan dalam Chapter 6 ada diterangkan berapa banyak shear connectors perlu dipakai dan apa formula nak guna untuk kira deflection jika pakai bilangan tersebut. TAPI, pada Chapter 2, ada diterangkan mcmana perkara dalam Chapter 6 tadi di derived tapi haaa, bila aku cuba baca yang Chapter 2 ni, aku terus jadi tak faham. Kenapa? Aku cerita lepas ni.

Lepas tu, sama juga bila aku baca journal papers. Mula2 aku senang faham banyak paper yg basically dalam mode sama seperti chapter 6 di atas iaitu yang hanya berkaitan dengan design, i.e. table2, formula2, testing makmal dan software modelling. Tapi bila aku check reference, ada sejenis paper2 yang bila aku cari dan baca, aku dah start tak faham.

Dan bila aku amati, jenis paper ini lebih penting yang menjadikan asas kpd paper2 yang aku faham tu dan menjadi guidance dan hipotesis kpd paper2 yang aku faham tu.

Ok apa yang aku tak faham dan kenapa?

Rupa2nya ada PERSAMAAN antara Chapter 2 dan paper2 yang aku tak faham tu; kedua2 nya berkaitan dengan PARTIAL DIFFERENTIAL EQUATION (atau juga INTEGRAL EQUATIONS atau FUNCTIONAL) untuk permasalahan tersebut. Ini yang aku tak boleh nak faham!

Tapi satu benda yang aku perasan, EQUATIONS2 ini lah dan CONSERVATION LAWS yg ia patuhi lah, yang menjadi HIPOTESIS kpd kerja2 penyelidikan yang mendatang.

Disebabkan ini aku cuba juga faham Chapter 2 dan paper2 yg sewaktu dgnnya dan mula bertanya kpd kawan2, pensyarah2 malah professor2 BUT to my disappointment, tiada siapa yang tahu.

So takpe lah aku kata, mungkin ini semua "TAK PENTING" sbb bila aku check balik research aku dan research kawan2 aku yg lain di FKA malah UTM dan juga yang ada di Malaysia aku dapati, research kita semua berbentuk Chapter 6 atau paper yang aku boleh faham. Yang penting waktu tu, janji aku dapat habiskan Master aku.

Tapi semuanya berubah bila aku sampai ke Imperial College untuk PhD. Baru aku sedar, memahami Chapter 2 dan paper2 yg sewaktu dgnnya lah yang paling penting.
Hanya dengan faham Differential Equations dan Conservation Laws yg mereka patuhi, baru lah kita boleh menghasilkan "Chapter 6" yang baru, barulah boleh kita menghasilkan penyelidikan dan seterusnya ilmu yg baru.

Dan ya, ia masih berbentuk, kalau nak tahu effect element A, kita tambah element A tapi bukan terus secara fizikalnya tetapi dalam hipotesisnya.

Kita tambah element A dengan masih mematuhi conservation laws (mass, momentum, energy must be conserved), kita tambah element A dalam Differential Equation nya; ini lah maksud Hipotesis yang sebenar! Dan selepas ini semua, baru kita tambah element A secara fizikal dan jalankan ujian makmal sebab kita hendak uji hipotesis itu tadi. Inilah disiplin resarch yang sebenar.

Dan disebabkan di Malaysia, kita tak ditegaskan untuk bermula (memahami) dengan "Chapter 2", maka sebab itu lah research kita bersifat cuba-jaya dan teka2. Yes kita tambah element A, tapi kita tambah "suka2" je.

Kenapa ini tidak elok?

1. Permahaman sebenar tidak diperoleh lantas menghalang kita progress dalam menghasilkan ilmu dan teknologi sendiri

2. kerja2 makmal adalah sangat mahal. sepatutnya ujian makmal hanya "sedikit", perlu cukup2 shj untuk membuktikan hipotesis yg once terbukti ia akan menjadi teori dan akan digunakan untuk mendapatkan maklumat dan ilmu yg seterusnya. Maksudnya macam ni. Data2 dalam table/jadual bukannya datang dari ujian makmal (kalau ye, jenuh la nak test semua) tapi datang dari solution of Differential Equation yang dah dibuktikan secara makmal "ketepatan"nya.

Bila di Imperial baru aku sedar, aku sebenarnya takda ILMU yang sepatutnya aku ada untuk buat research.

BARU AKU SEDAR, selama ini kita di Malaysia berada dalam delusion bila buat research dan berilmu.

BARU AKU SEDAR kenapa Malaysia masih tak maju dari segi intelektual dan masih gagal hasilkan ilmu dan teknologi sendiri.

SEBABNYA, KITA TINGGALKAN ASPECT YANG SEBENAR DALAM PEMBELAJARAN IAITU KEPENTINGAN MATEMATIK, FIZIK DAN MEKANIK SERTA TIDAK MENGHIDUPI FALSAFAH DAN METODOLOGI SAINTIFIK.

SO SEKARANG, JIHAD AKU ADALAH UTK PASTIKAN KEADAAN INI TIDAK LAGI BERULANG. JIKA PUN AKU TAK DAPAT UBAH SELURUH MALAYSIA, AT LEAST AKU AKAN PASTIKAN AKU UBAH STUDENT2 AKU.

Kalau diorang tak work on "Chapter 2" punya mode pun, diorang mesti faham "Chapter 2", then baru boleh baca journal papers, then baru boleh fikir tajuk research, then baru boleh buat research dan then baru boleh tulis papers dan thesis. IT MUST BE IN THIS ORDER.

Harap ALLAH izinkan dan memberkati. Amiin.

2 comments:

Unknown said...

salam. true indeed.

seperti for mechanical engineers, one of the day they will encounter how to choose a pump, atau friction loss dalam pipe, etc.

to me, kalau ada orang bertanya, aku akan start cerita balik dengan bernoulli equation.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bernoulli%27s_principle

worse come to worst, in the least mech engineer tu mesti boleh tangkap mengapa pressure, velocity dan friction loss tu boleh diwakili dengan "head", i.e. tinggi air dalam meter saja.

truly, kena macam hidup dalam equation tu, ada particular reason kenapa equation tu diajar. the meaning of why the equation exist in the textbook.

Unknown said...

salam. just to add.

in your previous article, about why syllabus tak selari dengan industry.

WRONG.

In the industry, it is always assumed the fella have a strong background in the fundamentals.

Itu sebab dlm industry ada standards, DEP (Oil/Gas boys sure know what is DEP), etc., all there is actually follows the fundamentals dalam syllabus.

Either nak ikut buta2 or rajinkan diri find out the reason why.