Monday 16 April 2012

DIALOG PTPTN



Pelajar: Mansuhkan PTPTN!

Kerajaan: Ok tapi nanti kalau nak sambung belajar, buat pinjaman bank tau. OK tak?

Pelajar: Eh silap, mansuhkan PTPTN dan berikan pendidikan percuma!

Kerajaan: OK tapi yuran pendidikan je yang settle tau, yang lain-lain tu macam duit poket, awak cari sendiri la ek?

Pelajar: Eh silap lagi, mansuhkan PTPTN dan berikan pendidikan percuma tapi kami masih mahu juga diberikan duit poket dalam RM 600 sebulan macam sekarang ni.

Kerajaan: Itu tak boleh la sebab dah jadi macam biasiswa penuh. Nanti apa pulak kata pelajar cemerlang SPM yang dapat biasiswa penuh JPA, MARA, PETRONAS, UNITEN.

Pelajar: Eh itu salah diorang la, sapa suruh belajar time SPM dulu untuk dapat biasiswa, kita belajar tak boleh kerana duit, kita belajar mesti ikhlas demi ilmu itu sendiri.

Kerajaan: Tak boleh la, duit poket itu mintak dengan mak bapak awak la.

Pelajar: Mana la mak bapak saya ada duit, sekarang ni kami tiga beradik belajar kat U, kalau nak tanggung semua, dekat RM 2000 sebulan tu!

Kerajaan: Ok la, ok la, duit poket  tu pun kami akan berikan. Tapi lepas  dapat semua ni, awak akan belajar rajin-rajin ke?

Pelajar: Yup!

Kerajaan: Tapi, kenapa sebelum ni awak tak belajar rajin-rajin?

Pelajar: Sebab sebelum ni ada PTPTN, so kalau kami belajar rajin-rajin itu bermakna kami belajar kerana duit, kami belajar sebab tak nak bayar balik pinjaman. Itu MATERIALISTIK namanya, tiada keikhlasan! Tapi sekarang since semuanya free, barulah kami boleh belajar dengan penuh keikhlasan demi ilmu itu sendiri!

Aku: Fuyooo!!!!! Hahahhahahahhhahha.....memang tak boleh blah!

9 comments:

Dr. Bentara said...

kah kah kah... macam2 budak2 sekarang.

Airilsametok said...

Dr. Ben: aku yang buat tapi aku sendiri terase lawaknya...kah kah kah..

Faizal R said...

Interpretasi sendiri. Perlu tahu apa di hati mereka.

mohd zhafri said...

hahahahaa... kalau dh malas tue, malas juge...

Bdk UTM said...

Dr, biasanya benda free ni manusia sia-sia kan. Maknanya, makin lama makin ramai yg tak menghargai ilmu tu sebab kalau fail pun, yuran free..hai~ tak faham.. apedah! ikut sedap mulut je ni. Nak menang PRU

Faizal R said...

Bdk UTM,

Motivasi itu yang perlu di ubah, sepatutnya score masa study untuk masa depan, biasanya student yang study terus masuk universiti lepas spm/matriks kurang peduli. Orang yang dah kerja then sambung belajar balik lebih faham.

Yanie Tassie said...

Mcm tu ke? Saya pun belajar free gak PTPTN bagi...tp bila da abis blaja br tau dapat free...alhamdulillah dpt 2 benda serentak ilmu dan juga kemudahan percuma utk memiliki ilmu itu

amgyver said...

HAHAHAHAA!!!!! Superb!!
mintak share Abg Len..

Airilsametok said...

amgyver: silakan