Saturday 19 July 2014

PENSYARAH: KERJAYA YANG SANGAT DINAMIK



Aku tak pernah putus dengan research students, sentiasa ada. For the past 7 years, 2 PhD dan 15 Masters (12 research and 3 taught course) dah graduated, dengan aku as supervisornya.

SEKARANG, aku ada 5 PhD students (Liza, Akhbar, Ijad, Jeff dan Tang). Fyi, Akhbar dan Jeff students Masters aku yg dulu.

Having PhD students and research only means, EVERYDAY IS A NEW DAY. Setiap hari sentiasa ada paper dan buku yg nak dibaca, perkara yang nak dibincang dan difikirkan dan ada progress yang nak di capai.

Tambah pulak, ramai student2 aku yg awal dah jadi pensyarah, Dr Dzul (PhD, UTM), Dr Razin (PhD Imperial) and Dr Ridza (PhD Oxford), Dr Salasawati (PhD, UTM) so mestilah aku nak keep working dengan diorang yang muda ni yang memang tengah energetic nak start research which only means, I MUST KEEP INTELLECTUALLY FIT myself utk aku buat networking dgn diorang, else, MALU lah aku.

Selain itu, Hairil is coming back with PhD from Busan. Erwan is one year already in Imperial. Aizat is going to Imperial this Sept. And I am arranging, through UTM-CIAM, the sending of Tan and Firdaus to Oxford for their MPhil-PhD.

And today, I just received a notification to become the referee for Muhd Nor who is also applying to Imperial for PhD.

Oh yer, we all work in Computational Mechanics.

So diwaktu aku sedang menyaksikan pembinaan sebuah EMPAYAR INTELEKTUAL MALAYSIA yang akan MATURE insyaAllah, dalam 4,5 tahun lagi (bila semua nama diatas dapat PhD dan work together by networking), takkan lah aku nak peluk tubuh aja.

NO, I MUST KEEP BEING DYNAMIC.

So, ni la sebabnya aku cakap;

Pensyarah adalah kerjaya yang sangat dinamik.

*Tujuan aku tulis ni:

1. supaya nama di atas dan student2 aku yang lain tahu expectation nya being a university teacher. Lets work together towards the "EMPAYAR".

2. pensyarah2 muda yang, JIKA, sekarang ni agak kurang Dynamic supaya "tersedar" dan menjadi lebih dynamik.

1 comment:

N said...

Mudah-mudahan 'empayar' akan menjadi kenyataan soon enough. Ameen.

Jzk for this bro.