Thursday 13 March 2014

FINITE ELEMENT DAN PESAWAT MH370


Tadi aku cakap dalam kelas finite element (in English sbb kelas aku ada international students) yang jgn tengok matrik K tu sebagai 100x100 atau 10000x10000 tapi tengok la matrik tu as a "nombor"; tengok K tu simply as K because thats the whole reason pun nak introduce everything in matrix forms, so that we can handle complex problem in a relatively easy manner.

Jangan tengok K as 10000x10000 because that is what it is pun in real application. Dalam real modeling of structures, itu memang saiz yang biasa dijumpai.

Aku ingat lagi waktu aku buat PhD dan guna software ABAQUS untuk model composite aku yang nonlinear. Even untuk satu batang beam tu pun ambil masa lebih sehari nak finishkan analysis sebab meshing yang aku guna kecik sangat untuk capture nonlinearity beam tu (waktu ni tahun 2004-2005 yg RAM computer aku 2G). Meshing yang kecik ni bermakna K yang sangat besar.

So kalau nak analysis sebatang beam ni pun makan hari, apa yang kita aspect dari analysis of satellite data dalam kes MH370? Mesti la ambil masa yang lama jugakan?

Macam harini, baru military China announced finding satellite imaging diorang walaupun ia diambil 9 mac itu hari. Diorang announced bila diorang dah pastikan size object yang satellite observed tu dalam magnitude yang suit dengan magnitude pesawat (i.e 10-100meter). Bukan nya diorang lambat tapi bukan senang nak pastikan magnitude tu. Itupun bukan diorang confirm pun itu adalah MH370, apa yang diorang confirmkan hanyalah magnitude (in length) of objek yang dicerap oleh satellite tu bersesuaian dengan sepatutnya.

Kenapa lambat? kenapa dicerap 9 mac baru nak buat announcement? Tu la, bukannya senang nak buat kiraan dan verification. Image satelite tu perlu di refined untuk dapat resolution yang tinggi dan ini semua adalah high precision analysis yang saiz "K"nya sangat besar. kalau beam aku yang sebatang pun took days to be analyzed yg ini lagilah, verification nya lagilah strict sebab ini bukan ttg thesis PhD tapi melibatkan world affair. Ingat boleh main2 ke?

Lepas tu apa nak marah2 sangat sebab lambat dapat information? Korang ramai ambil kelas Information System Pn Halina (my wife) kan? Didnt you remember, tak kesah lah kita ada information seribu ke, sepuluh ribu ke, semuanya takde value kalau ia tak verified.

Kenapa nak tahu juga macam2? Kenapa setiap kali PC kita nak dengar benda yang sama macam dalam FB? Kalau tak dengar, kita maki hamun kerajaan tak buat kerja la, tentera lembap la, marine slow la dan macam2 lagi.

Nak tahu sebab nak "seronok" ke? Bro, "keseronokan" kita should be the last consideration for them as other matters are far more important; nasib penumpang dan crew, perasan dan kebajikan family yg terlibat, hubungan antara negara dan etc.

So as final remark, aku cakap pada student2 aku, korang yang dah belajar dgn aku ni, yang lebih faham engineering, technology and science ni jangan lah berperangai macam orang lain. Biarlah orang yang tak berapa pandai tapi perasan pandai tu yang merepek di FB dan internet.

*Biarkan Khalid Samad merapu2 sesuka hati dia. So much of a leader-to-be! cehh

note: statement * di atas aku tak cakap dalam kelas tapi aku tambah di sini.

No comments: